Yukarıdaki ölçeğe göre kendinizi ölçtükten sonra aşağıda yazan maddeleri de kendinizi değerlendirerek okuyunuz.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
Sağlıklı iletişimin ilkeleri:
1. Her birey biriciktir.
2. Tüm insanlar saygı değerdir.
3. Herkesi sevemeyebiliriz, ancak bu onlara saygısız davranmamızı gerektirmez.
4. Her birey karar verebilme gücüne ve hakkına sahiptir.
5. İlişkilerde gönüllülük esastır.
6. Gizlilik kişi kendine ya da başkasına zarar vermediği sürece korunmalıdır.
Kişilerarası ilişkilerinde iletişim becerilerini kullanan kişinin özellikleri:
1. Başkalarını küçük görmez.
2. Kendi haklarını koruduğu gibi başkalarının haklarını da yadsımaz.
3. Kendine güvenir.
4. Başkalarına saygı duyar.
5. Duygu, düşünce ve inançlarını doğrudan, içtenlikle anlatır.
6. Tutarlı ve kararlıdır.
7. Çevresiyle uyumludur.
8. Kendisine uymayan görüşleri karşısındakileri kırmadan reddeder.
Bu özelliklere sahip olma derecelerine göre insanlar hem iş hem de özel yaşamlarındaki ilişkilerinde başarılı olurlar. Tutumları hem kendini hem de karşısındaki kişileri hoşnut edici niteliktedir. Karşılaştıkları sorunlardan çok çözümlere odaklandıkları için çatışmaların, tartışmaların üstesinden kolaylıkla gelirler.
ETKİLİ İLETİŞİM YOLLARI:
Etkin Dinleme:
İletişim içinde bulunulan kişiyi yargılamadan, sözünü kesmeden, bedene uygun biçim vererek, göz teması kurularak yapılan dinlemeye denir. Etkin dinleyen kişi karşısındakinin yüzüne bakar, göz iletişimini hiç kaybetmez, dinlediğini anladığını ifade edecek biçimde beden dilini kullanır. Sözlü geri bildirimlerde bulunur. (Evet , anlıyorum, hı hı..gibi.) Anlamadığı yerleri geçiştirmez, anlamak için sorular sorar.
Etkin Dinlemenin Yararları:
Açık ve dürüst iletişime yardımcı olur.
Kişiyi herhangi bir konuda tartışmaya yüreklendirir.
Olumsuz duyguları tartışma fırsatı verir.
Kişi temel sorununu kendi fark eder.
Anlaşıldım duygusunu yaşar, karşıdaki kişiye olumlu duygular besler.
Karşıdaki kişileri anlamaya ve dinlemeye hazır duruma getirir.
Nasıl Dinliyoruz?
Görünüşte dinleme: Beden orada, zihin başka yerde
Seçerek Dinleme; İşine geleni dinleme
Şartlanmış Dinleme: Ön yargılı, aynı duygu, kavram arayışı.
Savunucu dinleme: Alıngan, suçlayıcı.
Tuzak kurucu dinleme: Açık yakalama, zora sokma.
Etkin Soru Sorma:
Soru sorma, etkili dinleme becerimizi pekiştiren, iletişimi zenginleştiren, ilgi ve dikkatimizin yoğunluğunu gösteren etkili bir iletişim becerisidir.
Çeşitli amaçlarla soru sorarız:
Konuşan kişinin daha önce söz etmediği bir bilgiyi almak için
Bilgi vermek için
Katılımı sağlamak amacıyla
Karara ulaşmak için
Konuya dikkat çekmek için
Soru sorarken dikkat edilmesi gereken noktalar vardır:
a) Yargılayıcı, hesap sorucu soru sözcüklerinin kullanılmasından kaçınarak,
b) "ne" ve "nasıl" soru sözcüklerini kullanarak,
c) Konuşmayı sürdürecek biçimde açık uçlu soru sorulmalıdır.
EMPATİ:
Empati; kendimizi karşısındaki kişinin yerine koyarak, olaylara onun bakış açısıyla bakmaktır. Empatinin gerçekleşebilmesi için o kişinin bakış açısını, dünyasını, düşüncelerini doğru anlamamız ve yüz ve beden ifadelerini kullanarak onu anladığımızı ifade etmemiz gerekir.
Günlük yaşamda insanların birbirini anlayabilmesi için empati kurmaları gerekir. Empatik anlayışa sahip olan insanlar diğer insanları daha iyi anlar ve olumlu ilişkiler kurar. Karşısındaki bireyin değer yargıları, inançları, sosyo-ekonomik düzeyi, etnik kökeni ne olursa olsun saygı duyar ve olduğu gibi kabul eder. İletişimde bulunduğu kişileri yargılamaz, içinde bulunduğu durumun daha iyi anlaşılması için çabalar.